
Το τελευταίο διάστημα όλο και περισσότεροι συνάδελφοι αναρωτιούνται αν θα πρέπει να αυξήσουν τις τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών στις επιχειρήσεις τους. Τα λειτουργικά έξοδα συνεχώς ανεβαίνουν, τα έξοδα διαβίωσης μετατοπίζονται προς τα πάνω, και οι λογαριασμοί ρεύματος μας ωθούν να σκεφτόμαστε πως θα ανάψουμε το κλιματιστικό στο κομμωτήριο μας το καλοκαίρι.
Για να μπορέσουμε να πάρουμε μια μικρή ιδέα για το πόσο πιο ακριβή γίνεται η ζωή μας το τελευταίο διάστημα, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα το Μάρτιο του 2022 ήταν 8%, κάνοντας μας να χρειαζόμαστε όλο και περισσότερα χρήματα για να καλύψουμε τις ανάγκες μας. Αντίθετα, οι τιμές και τα έσοδα μας, παραμένουν σχεδόν στάσιμα μετά από μια παρατεταμένη περίοδο μείωσης τους λόγω πανδημίας, και πιο πρόσφατα, λόγω της ανασφάλειας και της αβεβαιότητας που δημιουργείται από τον πόλεμο στην Ευρώπη.
Πώς μπορώ λοιπόν να ξέρω αν έχει έρθει η ώρα να αυξήσω τις τιμές στο μπαρμπέρικο/κομμωτήριο μου; Και αν τελικά, χάνω περισσότερα από όσα κερδίζω με αυτή την αύξηση.
Ας προσεγγίσουμε το θέμα από μια πιο τεχνική άποψη.
Για να προσαρμόσουμε τον κανόνα στις ανάγκες μας, ας υποθέσουμε ότι οι τιμές των υπηρεσιών που προσφέρουμε στους επισκέπτες μας, προσδιορίζονται από την αλληλεπίδραση των δυνάμεων της ζήτησης (πόσοι επιθυμούν να κουρευτούν) και της προσφοράς (πόσα μπαρμπέρικα/κομμωτήρια προσφέρουν αυτήν την υπηρεσία).
Φυσικά, όταν διαβάσει κάποιος αυτό και σκεφτεί πόσα κουρεία και κομμωτήρια ανοίγουν σε κάθε συνοικία της Ελλάδας, καθώς και πόσοι πια κουρεύουν κατ’ οίκον, ίσως βγάλει το συμπέρασμα ότι οι τιμές θα πρέπει να μειώνονται όσο μεγαλώνει ο αριθμός των μπαρμπέρικων/κομμωτηρίων στην χώρα μας. Είναι όμως αυτό λογικό; Κανείς μας δεν θέλει να εργάζεται δωρεάν, μιας και ζούμε από αυτήν την δουλειά. Αν όμως, οι τιμές μας είναι πολύ χαμηλές, εκτός ότι στο τέλος θα χρωστάμε παντού, δεν θα έχουμε και την κατάλληλη ψυχολογία για να συνεχίσουμε να εργαζόμαστε. Αγαπητοί συνάδελφοι, πολλά εξαρτώνται από την συμπεριφορά του καταναλωτή. Εν προκειμένω, ο καταναλωτής της υπηρεσίας μας είναι ο επισκέπτης μας. Η χρησιμότητα της υπηρεσίας που του προσφέρουμε, είτε αυτό είναι ένα απλό κούρεμα ή περιλαμβάνει μια πιο χρονοβόρα και περίπλοκη υπηρεσία, είναι η ικανοποίηση την οποία απολαμβάνει κατά την διάρκεια, της εμπειρίας – υπηρεσίας που του προσφέρουμε στο χώρο μας και φυσικά το τελικό αποτέλεσμα στην εμφάνιση του.
Επιδίωξη του καταναλωτή είναι να μεγιστοποιεί την ικανοποίηση που απολαμβάνει από την υπηρεσία που του προσφέρουμε. Υπάρχουν όμως δυο περιορισμοί:
- Τα χρήματα που μπορεί να διαθέσει για να μας πληρώσει, και
- οι τιμές των παρεχόμενων υπηρεσιών μας.
Επομένως ο υποψήφιος επισκέπτης μας, είναι αναγκασμένος να επιλέξει το που θα κουρευτεί, ανάλογα με τα χρήματα που μπορεί να πληρώσει για να έχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Εδώ ξεκινά ο δικός μας ρόλος ως επαγγελματίες κομμωτές. Να μπορέσουμε να κρατήσουμε τον καλεσμένο μας κοντά μας, ανεξάρτητα από το αν μειωθεί το εισόδημα του και κατ’ επέκταση τα χρήματα που διαθέτει για την προσωπική του εμφάνιση. Ποιο είναι αυτό; Το να προσφέρουμε μοναδική εμπειρία στον επισκέπτη μας και φυσικά μοναδική υπηρεσία. Υπάρχει ένας όρος στην οικονομία που είναι σχετικός με το νόμο της προσφοράς και της ζήτησης που αναφέραμε παραπάνω. Είναι αυτός των παρόμοιων αγαθών που μπορούν να ικανοποιήσουν την ίδια ανάγκη. Αυτά ονομάζονται υποκατάστατα αγαθά. Παράδειγμα, δεν μπορώ να αγοράσω μοσχαρίσιο κρέας, οπότε ας αγοράσω χοιρινό που είναι πιο φτηνό. Και αυτό είναι που δεν πρέπει να συμβεί με τις υπηρεσίες που προσφέρουμε στους επισκέπτες μας. Δεν πρέπει να μπορούν να βρουν ανάλογης ποιότητας υπηρεσία με τη δική μας, σε χαμηλότερη τιμή. Πρέπει πάντα να αγωνιζόμαστε οι υπηρεσίες μας να ξεχωρίζουν. Όχι κατ’ ανάγκη ότι πρέπει να κάνουμε μόνο εμείς το καλύτερο κούρεμα της Ελλάδας, αλλά μέσα από την συμπεριφορά μας, από το κλίμα που καλλιεργούμε μέσα στον χώρο μας, από τις σχέσεις μας
με το προσωπικό, μέχρι και το πώς καλωσορίζουμε τον επισκέπτη μας στο κουρείο μας, μας κάνει ξεχωριστούς και πρώτους στην προτίμησή του. Μια καλή ιδέα που θα μπορούσε να βοηθήσει στην αύξηση του τζίρου μας, ίσως να είναι να προσθέσουμε μικρές υπηρεσίες στον πελάτη, με μικρό κόστος, που δεν θα τον πειράξει να τις πληρώσει, όπως την περιποίηση γενειάδας, ένα λούσιμο ή μια μάσκα προσώπου.
Τι θα συμβεί όμως σε περίπτωση που τα χρήματα των επισκεπτών μας μειωθούν και άλλο; Το πιο πιθανό είναι να μην έρχονται πια τόσο συχνά όπως στο παρελθόν για περιποίηση. Όμως όπως και να έχει δεν θα μας αλλάξουν με τίποτα και ας υπάρχει δίπλα μας άλλος συνάδελφος, που χρεώνει τις υπηρεσίες του πιο φτηνά από εμάς. Χτίστε σχέση εμπιστοσύνης με τους καλεσμένους σας και δείξτε προσωπικό ενδιαφέρον για αυτούς. Το τι τελικά θα αποφασίσει να κάνει ο καθένας από εμάς, είναι μια προσωπική απόφαση και δεν πρέπει αβασάνιστα να προτρέπουμε τους άλλους μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, να ανεβάσουν ή όχι τις τιμές στις επιχειρήσεις τους, γιατί στο τέλος μόνο του ο καθένας θα πληρώσει τις συνέπειες των αποφάσεών του.
Ο νόμος της προσφοράς και της ζήτησης. Οι τιμές των αγαθών προσδιορίζονται στην αγορά από την αλληλεπίδραση των δυνάμεων της ζήτησης και της προσφοράς.
ΑΠΟ ΤΟΝ VENIOSBARBER
Ο Βένιος Ιωαννίδης είναι κουρέας και διατηρεί το Venios Barber στην Παλιά Κοκκινιά, στην οδό Δραγούμη 76. Για επικοινωνία μαζί του βρείτε τον στο facebook στην σελίδα «Venios Barber».