CARS WE LOVE: FIAT 500e – Stylish & Electric!

H νέα πρόταση της Fiat που συνδυάζει ρετρό, στυλ, συναίσθημα, ιταλικό μπρίο και κομψότητα μαζί με τεχνολογία από το μέλλον.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΝΔΡΕΑ ΠΑΠΑΝΕΟΦΥΤΟΥ

 

Το πρώτο Fiat 500 παρουσιάστηκε στο μακρινό 1957 και έδωσε στη μεταπολεμική Ιταλία ένα οικονομικό μέσο μεταφοράς. Η δεύτερη γενιά αναβίωσε 50 χρόνια αργότερα, το 2007, και έκανε το retro στυλ προσιτό ρίχνοντας το γάντι στο σαφώς πιο ακριβό Mini και το, έτσι κι αλλιώς, όχι ιδιαίτερα επιτυχημένο Beetle. Το 2015 ανανεώθηκε και μέχρι και το 2019 ήταν κορυφαίο σε πωλήσεις στην κατηγορία του, 13 χρόνια μετά.

Στο σήμερα, σε μια κίνηση ματ η Fiat παρουσιάζει την 3η γενιά του 500 που θα είναι αμιγώς ηλεκτρική (εξ’ ου και η ονομασία 500e) κάνοντας προσιτό το στυλ και την ηλεκτροκίνηση σε ένα πακέτο!

Τόσο ίδιο και όμως τόσο διαφορετικό
Να ξεκαθαρίσουμε εξαρχής πως μιλάμε για ένα εντελώς νέο μοντέλο και όχι ανανέωση. Άλλωστε εξελίχθηκε σε ένα νέο δάπεδο για ηλεκτρικό όχημα. Μάλιστα, δεν θα υπάρξει έκδοση με θερμικό κινητήρα. Για τους παραδοσιακούς petrolheads το υπάρχον 500αράκι θα συνεχίσει να διατίθεται ως μια πιο προσιτή, αλλά πάντα στιλάτη εναλλακτική. Κοιτώντας εξωτερικά το νέο με το παλιό μοντέλο δυσκολεύεσαι να δεις τις διαφορές.

Ο σχεδιασμός εξελίχτηκε, τα εμπρός φώτα κόβονται από το καπό και το λογότυπο του 500 δεσπόζει στο εμπρός μέρος. Άλλες αλλαγές έχουν να κάνουν με τους καθρέπτες που δεν στηρίζονται στην πόρτα πλέον αλλά στο παράθυρο, ενώ και οι χειρολαβές των θυρών διαμορφώνουν μια εσοχή και κρύβονται κάτω από το νεύρο που διατρέχει το πλαϊνό του αμαξώματος.

Το ίδιο το νεύρο που είναι σήμα κατατεθέν και στις τρεις γενιές του μοντέλου, πλέον φέρει διακοσμητική λωρίδα χρωμίου που ενσωματώνει και τα πλευρικά φλας. Στο πίσω μέρος τα φωτιστικά σώματα είναι σαφώς διαφορετικά όπως και ο σχεδιασμός της θέσης της πινακίδας. Συνολικά δείχνει πιο λιτό και στοχευμένο στο διαχρονικό, με μια νότα εκσυγχρονισμού καθώς έχει απωλέσει το πολύ χρώμιο και έχει φέρει αρκετό LED, στο εμπρός μέρος ειδικά.

Εσωτερική ομορφιά
Μπορεί εξωτερικά να επιβάλλονταν η διατήρηση του γνώριμου σχήματος, στο εσωτερικό, όμως, έχουμε πραγματική πανσπερμία νέων υλικών και συνδυασμών και ταυτόχρονα πολλών σχεδιαστικών στοιχείων που παραπέμπουν στην πρώτη γενιά, όπως για παράδειγμα το τιμόνι δύο ακτίνων με το λευκό στεφάνι.

Ο πίνακας οργάνων είναι ψηφιακός, όπως αρμόζει σε ένα ηλεκτρικό όχημα, ενώ στο κέντρο δεσπόζει μια μεγάλη οθόνη πολυμέσων 10,25 ιντσών. Οι αεραγωγοί είναι κρυμμένοι, οι διακόπτες ελάχιστοι και σωστά τοποθετημένοι, ενώ στη minimal αισθητική συνεισφέρει η απουσία λεβιέ για το αυτόματο κιβώτιο, καθώς η επιλογή D,N,R γίνεται από διακόπτες στο κέντρο της κονσόλας. Συνολικά η εικόνα είναι ένα μείγμα ρετρό και μοντέρνου χωρίς, ωστόσο, να ενοχλεί αλλά αντιθέτως να είναι ευχάριστη, θελκτική και γιατί όχι, λίγο νοσταλγική. Παράλληλα στο ηλεκτρικό 500αράκι κάνει το ντεμπούτο του το τελευταίο σύστημα πολυμέσων της εταιρίας που ονομάζεται UConnect 5 και έχει σχεδιαστεί με βάση τις μελλοντικές εξελίξεις στον τομέα της συνδεσιμότητας. Φυσικά διαθέτει τα πρωτόκολλα Apple car play και Android Auto.

Με τη βοήθεια του κινητού σας δε, μπορείτε να ξεκλειδώσετε το αυτοκίνητο, να ανοίξετε τον κλιματισμό, να δείτε τα επίπεδα φόρτισης της μπαταρίας, αλλά και το βέλτιστο πρόγραμμα φόρτισης, την κατάσταση του αυτοκινήτου κ.α.

Για όλα αυτά και πολλά παραπάνω η Fiat δίνει και από ένα όνομα, αλλά για να μην μπερδεύεστε, κρατήστε απλά πως όσο εξοικειωμένοι είστε με την τεχνολογία και τις εφαρμογές τόσο περισσότερες λειτουργίες μπορείτε να ανακαλύψετε. Επιπλέον το 500e είναι το πρώτο μοντέλο της κατηγορίας που έρχεται με επίπεδο αυτόνομης οδήγησης 2, ενώ φυσικά βρίθει και συστημάτων ασφαλείας και υποβοήθησης οδηγού, όπως αυτόματο φρενάρισμα, υποβοήθηση διατήρησης λωρίδας, adaptive cruise control και πολλά αλλά που υπόσχονται να κάνουν πιο… dolce τη ζωή οδηγού και επιβατών.

Σφαιράτη φόρτιση
Ο ηλεκτρικός κινητήρας του 500e έχει ισχύ 87 kW (118 ίππους), προσφέρει τελική ταχύτητα150 χλμ./ώρα (με περιοριστή ταχύτητας) και επιτάχυνση από στάση έως τα 100 χλμ./ώρα σε 9 δλ. και στα 50 χλμ./ώρα σε 3,1 δλ. Η μπαταρία ιόντων λιθίου του ηλεκτρικού «500» έχει χωρητικότητα 42 kWh και προσφέρει αυτονομία έως 320 χλμ. Για τη βελτιστοποίηση του χρόνου φόρτισης, το ηλεκτρικό «500» εφοδιάζεται με ένα σύστημα ταχείας φόρτισης των 85 kW, ικανό να «γεμίσει» τις μπαταρίες σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα.

Για παράδειγμα, απαιτούνται μόλις 5 λεπτά για να αποθηκευτεί ενέργεια ικανή να μετακινήσει το αυτοκίνητο για 50 χλμ., απόσταση που κατά μέσο όρο υπερβαίνει την μέση ημερήσια χρήση. Ο ταχυφορτιστής μπορεί να φορτίσει έως και το 80% της μπαταρίας σε μόλις 35 λεπτά. Στις εκδόσεις λανσαρίσματος του μοντέλου που ονομάζονται “La Prima”, προσφέρεται και το σύστημα easyWallbox, το οποίο συνδέεται με το οικιακό δίκτυο μέσω απλής πρίζας.

Το σύστημα επιτρέπει τη φόρτιση στο σπίτι ή σε δημόσιο φορτιστή με ισχύ φόρτισης έως 11 kW. Το ηλεκτρικό «500» διαθέτει τρία προγράμματα οδήγησης: Normal, Range και Sherpa. Στο Normal προσφέρει μια εμπειρία οδήγησης που προσομοιάζει την αίσθηση ενός συμβατικού αυτοκινήτου με κινητήρα εσωτερικής καύσης, στο Range το πεντάλ του γκαζιού έχει το ρόλο και του φρένου, θυμίζοντας τα αμαξάκια στα συγκρουόμενα, ενώ στο Sherpa βελτιστοποιεί το σύνολο των λειτουργιών ώστε να εξασφαλίσει ότι ο χρήστης θα φτάσει στον προορισμό που έχει θέσει στο σύστημα πλοήγησης ή στο κοντινότερο σημείο φόρτισης αν πρέπει, όπως και ένας οδηγός Sherpa στα Ιμαλάια, ο οποίος είναι υπεύθυνος να κατευθύνει την αποστολή με άνεση και ασφάλεια, μειώνοντας την κατανάλωση ενέργειας και τη μέγιστη ταχύτητα, προς όφελος της βέλτιστης αυτονομίας.

La Prima, όνομα και πράγμα
Η πρώτη έκδοση του 500e hatchback όπως και του cabrio, που παρουσιάστηκε πριν τρεις μήνες, έχει τον ευφάνταστο τίτλο «La prima», δηλαδή «Η πρώτη». Φέρει πλουσιότατο εξοπλισμό, ενώ διατίθεται σε τρία χρώματα: Ocean Green (πέρλα), με έμπνευση από τη θάλασσα, Mineral Grey (μεταλλικό), με έμπνευση από τη γη και Celestial Blue (τριών επιστρώσεων), με έμπνευση από τον ουρανό.

Παράλληλα, για το 500e La Prima, η FIAT λανσάρει και ένα νέο σύστημα προ παραγγελιών όπου οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να δηλώσουν το ενδιαφέρον τους χωρίς να απαιτείται προκαταβολή. Έρχεται ως συνέχεια της πρώτης φάσης προ-παραγγελιών που ξεκίνησε τον Μάρτιο για την cabrio έκδοση “La Prima”, η οποία εξαντλήθηκε σε συνέχεια του ενδιαφέροντος που έδειξαν χιλιάδες καταναλωτές στην Ευρώπη. Τότε οι ενδιαφερόμενοι έπρεπε να καταβάλουν μια προκαταβολή για να εξασφαλίσουν το δικό τους ηλεκτρικό 500 “La Prima” cabrio.

Σήμερα, στη φάση 2 και πάλι μέσω του www.fiat.gr οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να διαλέξουν το ηλεκτρικό «500» που επιθυμούν, αυτή τη φορά χωρίς καμία υποχρέωση προκαταβολής. Το 500e La prima αναμένεται στη χώρα μας τον Οκτώβριο. To cabrio είναι διαθέσιμο στο site της ελληνικής αντιπροσωπείας προς 38.177€ χωρίς την επιδότηση και μπορείτε να το διαμορφώσετε από εδώ.

Οι τιμές ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί για το hatchback, αλλά στην υπόλοιπη Ευρώπη τιμολογείται περίπου στα 35.000€. Δεν είναι λίγα, αλλά ο εξοπλισμός είναι πλουσιότατος ενώ μετά τις πρόσφατες εξαγγελίες τις κυβέρνησης που νομοθετήθηκαν, υπάρχει σημαντική επιδότηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που θα φέρει τη τιμή του κάτω από τις 30.000€.

Είναι πολλά λεφτά για αυτοκίνητο πόλης, αλλά τα έξοδα χρήσης ενός ηλεκτρικού αυτοκίνητου είναι ελάχιστα σε σχέση με ενός συμβατικού. Εξάλλου μιλάμε για ένα πακέτο που συνδυάζει ρετρό, στυλ, συναίσθημα, ιταλικό μπρίο και κομψότητα μαζί με τεχνολογία από το μέλλον. Μήπως τελικά είναι ευκαιρία;

 

ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΑ
Ενδιαφέρουσες προτάσεις στην ίδια κατηγορία:

 

MINI COOPER SE

Το πιο σπορτίφ ηλεκτρικό είναι αναμενόμενα το Cooper SE: 184 πράσινοι ίπποι, 0-100 σε 7,3 δλ, απαράμιλλο στυλ μέσα – έξω και φυσικά οδική συμπεριφορά αντάξια του ονόματος που φέρει. Η μπαταρία επαρκεί για 250 χλμ. θεωρητικά, αλλά στην πράξη αν οδηγείς όπως του αρμόζει γύρω στα 160 χλμ θα ξαναφορτίσεις. Τιμή μετά την επιδότηση «μόλις» 32.000€.

PEUGEOT e-208

Το αυτοκίνητο της χρονιάς του 2020 έχει και ηλεκτρική έκδοση. Εξωτερικά και εσωτερικά δεν διακρίνεις διαφορά, οι επιδόσεις χάρη στους 136 ίππους είναι πολύ καλές και η οδική συμπεριφορά επίσης. Παρότι μικρό σε μέγεθος, το βάρος ξεπερνάει τα 1.450 κιλά με αποτέλεσμα η πραγματική αυτονομία να είναι στα 250 χλμ. Τιμή μετά την επιδότηση από 26.283€.

BMW i3

Με νέα μπαταρία μεγάλης χωρητικότητας, 170 ίππους και τη χρήση εξωτικών υλικών στο πλαίσιο και την καμπίνα, το βάρος διατηρείται πολύ χαμηλά (1.255 κιλά) με αποτέλεσμα πραγματική αυτονομία κοντά στα 300 χλμ και 0-100 σε 7,3 δλ! Δεν είναι φτηνό όπως καμία BMW, αλλά παραμένει επαναστατικό και όμορφα εκκεντρικό. Από 36.304€ με την επιδότηση.

 

 

 

 

Written by The B.Mag