SUCCESS STORY: MARC ZUCKERBERG

Ο δρόμος προς την επιτυχία, η υπομονή, το σκάνδαλο και ο ασύλληπτος τραπεζικός λογαριασμός του πλανητάρχη των social media. 

ΑΠΟ ΤΟΝ ΠΑΝΟ ΜΠΟΜΠΟΛΑ

O Mark Zuckerberg γεννήθηκε το 1984 στη Νέα Υόρκη. Τέκνο μεγαλοαστικής οικογένειας με γονείς γιατρούς, έδειξε από πιτσιρικάς το ταλέντο του στην τεχνολογία. Και ειδικά σε αυτήν που φέρνει πιο κοντά τους ανθρώπους. Στα 12 του χρόνια δημιούργησε στο Atari BASIC ένα πρόγραμμα ενδοσυνεννόησης με μηνύματα, το οποίο χρησιμοποιήθηκε τόσο στην οικία Zuckerberg όσο και στο οδοντιατρείο του μπαμπά.
Μαθητής Λυκείου ακόμα, προγραμμάτισε τη μουσική εφαρμογή Synapse (κάτι σαν πρωτόγονο Spotify) την οποία ζήτησαν να αγοράσουν τεχνολογικοί κολοσσοί όπως η Microsoft και η AOL. Ο Mark αρνήθηκε τις προτάσεις τους!

Στο δεύτερο έτος του στο περίφημο Harvard ήταν ήδη γνωστός ως ο κορυφαίος προγραμματιστής του πανεπιστημίου. Μια από τις δημιουργίες του ήταν η εφαρμογή CourseMatch μέσω της οποίας οι φοιτητές επέλεγαν τα δημοφιλέστερα μαθήματα. Ακολούθησε το «Harvard Connection», ένα site με φωτογραφίες και προσωπικά δεδομένα των φοιτητών, το οποίο, ουσιαστικά, λειτουργούσε ως site γνωριμιών! Η επιτυχία του HK ήταν τόσο μεγάλη που ο Zuckerberg αποφάσισε να εγκαταλείψει το Harvard και να αφοσιωθεί στο νέο του project, που πλέον είχε το όνομα Facebook.

 

Δημιουργώντας το φαινόμενο Facebook

Παρέα με τους φίλους του Dustin Moskovitz, Chris Hughes και Eduardo Saverin, ο «Zuck» μετακόμισε τα γραφεία (και τον θηριώδη server) του Facebook στο Palo Alto της California. Με περισσότερους από 1 εκ. χρήστες στις αρχές του 2005, το πρωτόγονο FB βρήκε 13 εκ. δολάρια από την επενδυτική εταιρία Accel Partners και εκτοξεύτηκε! Στο τέλος της χρονιάς είχε 5,5 εκ. χρήστες, όλοι τους φοιτητές και μαθητές αφού η πλατφόρμα δεν είχε ανοίξει ακόμη για το ευρύ κοινό.
Τόσο η Yahoo! όσο και η MTV Networks πλήρωναν όσο-όσο για να αγοράσουν το Facebook, αλλά ο Mark αρνήθηκε και πάλι. Δουλεύοντας μεθοδικά, προσέλκυσε developers που έφτιαχναν εφαρμογές για το Facebook (παιχνίδια, κουίζ κ.λπ.), ενώ ταυτόχρονα έδωσε δωρεάν πρόσβαση στην πλατφόρμα του σε όλους μας, το 2006.

Το 2010 και με το Facebook να έχει πλέον 500 εκ. συνδεδεμένους χρήστες, άρχισαν να φαίνονται τα πρώτα σύννεφα πάνω από τον ουρανό του Mark Zuckerberg. H ταινία «The Social Network» σε σκηνοθεσία David Fincher και σενάριο Aaron Sorkin έβγαλε στη φόρα πολλές έχθρες, συνομωσίες και παθογένειες στη διαδικασία δημιουργίας του δημοφιλέστερου κοινωνικού δικτύου. Αν και η ταινία προτάθηκε για 8 Όσκαρ, ο Zuck αμφισβήτησε το σενάριο δηλώνοντας ότι είναι απόλυτα ανακριβές.

Η σχετική δυσφήμιση λειτούργησε μάλλον θετικά για τον Mark, ο οποίος ανακηρύχθηκε «Πρόσωπο της Χρονιάς» από το περιοδικό «Time» το 2010. Τον Μάιο του 2012 το Facebook εισήχθη στη Wall Street αποκτώντας χρηματιστηριακή αξία 16 δις δολαρίων, ενώ τo 2013 o Zuckerberg μπήκε στη λίστα «Fortune 500» με τους πλουσιότερους ανθρώπους του πλανήτη (και από τότε δεν έχει βγει ποτέ).

Τα fake news και ο Mark

Μεταφερόμαστε στο 2016. Έχουν περάσει 10 χρόνια από τη στιγμή που το κοινό χρησιμοποιεί το Facebook και οι περισσότεροι γνωρίζουν πόσο απαραίτητο έχει γίνει στην καθημερινότητά μας, αλλά και πόσο «πονηρά» λειτουργεί, επηρεάζοντας τις καταναλωτικές, πολιτικές, κοινωνικές κ.λπ. απόψεις της κοινής γνώμης.
Ύστερα από έντονες καταγγελίες περί εξάπλωσης και πολλαπλασιασμού fake news τα οποία βοήθησαν στην εκλογή του Donald Trump την ίδια χρονιά, o Zuckerberg μπαίνει σε θέση άμυνας και υπόσχεται ότι θα διερευνήσει την υπόθεση. Το σκάνδαλο «Cambridge Analytica», όμως, έχει ξεσπάσει. Η συγκεκριμένη εταιρεία συλλογής δεδομένων έχει «τρυγήσει» 87 εκ. λογαριασμούς στο Facebook συγκεντρώνοντας πληροφορίες που βοήθησαν τον Trump στην προεκλογική καμπάνια του. Ενώπιον εξεταστικής επιτροπής στο Κογκρέσο, ο εμφανώς ψαρωμένος Mark ισχυρίστηκε ότι ακόμη και η δική του σελίδα στο Facebook έπεσε θύμα της Cambridge Analytica και ότι το μόνο που μπορεί να διορθώσει την κατάσταση είναι ένα ισχυρό νομικό πλαίσιο για την προστασία των κοινωνικών δικτύων και των χρηστών τους.
Ειλικρινά δεν μπορώ να ξέρω εάν ήταν όντως αθώα περιστερά ή αν είχε τσεπώσει μερικά εκατομμύρια δολάρια από τους διαφημιστές του Trump για να τους δώσει πρόσβαση. Το θέμα είναι ότι άξιες λόγου κυρώσεις δεν υπήρξαν.

Η αγορά, πάντως, «τιμώρησε» τον Zuckerberg. Στις 26 Ιουλίου του 2018 η μετοχή του FB έπεσε κατά 19 ποσοστιαίες μονάδες με αποτέλεσμα ο Marc να χάσει σχεδόν 16 δις δολάρια μέσα σε μια ημέρα! 14 μήνες αργότερα, δηλαδή σήμερα που διαβάζεις αυτές τις γραμμές, η μετοχή επανήλθε και ο 35χρονος πλέον Marc Zuckerberg βρίσκεται στην 8η θέση της λίστας με τους δισεκατομμυριούχους του πλανήτη Γη. Αυτό κι αν είναι success story…

Written by The B. Magazine