Francesco Cirignotta: The Guru of Italian Barbering

Ο ρόλος του μπαρμπέρη στη σημερινή εποχή και η εξέλιξη του στο μέλλον. Μια συζήτηση με τον Francesco Cirignotta.

ΤΟΥ TOM HAGEN

Facebook Group: Eurobarbers

Email: eurobarbers@gmail.com

To #TheBMag ταξίδεψε στο Μιλάνο και συζήτησε με τον Guru του Ιταλικού Barbering, Francesco Cirignotta. Λίγα λόγια για τον Francesco: γιος μπαρμπέρη από την Σικελία, γεννήθηκε στο Μιλάνο και έκανε τα πρώτα του βήματα στο μπαρμπέρικο του πατέρα του στο κέντρο της πόλης. Διατηρεί το δικό του μπαρμπέρικο «Barberino’s – Classic Italian Barber», Viale Gabriele d’ Annunzio 25, 20123 Milano. Οι Financial Times αναφέρουν: «O πιο δυνατός μπαρμπέρης στον κόσμο». Παραδίδει σεμινάρια στο ξύρισμα για την Ακαδημία της Proraso και τον οίκο Davines παγκοσμίως. Δέχτηκε να μιλήσει στο ΤheBMag και στους αναγνώστες τους από το μπαρμπέρικό του, σίγουρα το πιο σικάτο στο Μιλάνο, για τον ρόλο του μπαρμπέρη. Απολαύστε τον.

 

Kαλημέρα Francesco. Καταρχάς σε ευχαριστώ που αποδέχτηκες την πρόσκλησή του #ΤheBMag να μιλήσεις στους μπαρμπέρηδες της Ελλάδας. Πες μας λίγα λόγια για εσένα και το ρόλο του μπαρμπέρη σήμερα. 

Ευχαρίστησή μου Tom. Εγώ είμαι στην υπηρεσία των μπαρμπέρηδων και των πελατών μου. Βοηθώ στην διαμόρφωση των υπηρεσιών barbering του μέλλοντος. Αγαπώ βαθιά το μέλλον. Ο ρόλος του μπαρμπέρη έχει πάνω από όλα μια κοινωνική διάσταση και διαμορφώνεται διαχρονικά από δυο πράγματα: (1) την ικανότητα του μπαρμπέρη και (2) την εκάστοτε ανάγκη των ανθρώπων να προστρέχουν στα μπαρμπέρικα.

Πες μας λίγα λόγια για την εξέλιξη του ρόλου του μπαρμπέρη στην Ιταλία

Το ιστορικό μοντέλο του μπαρμπέρη στην Ιταλία διαμορφώνεται από την εκάστοτε ανάγκη του Ιταλού πελάτη, ο οποίος άλλοτε θέλει να είναι cool (“figo”) και άλλοτε όχι («non figo”). Π.χ. η κουλτούρα του πελάτη και συνεπώς του μπαρμπέρη του 50’ ήταν «ή…ή» (π.χ. ή μακριά ή κοντά μαλλιά). Το 60′ οι πελάτες γίνονται πιο ριζοσπαστικοί και πηγαίνουν στο μπαρμπέρικο για να αλλάξουν την όψη τους. Ώσπου το 80’ αφήνουμε οριστικά την κουλτούρα «ή…ή» και περνάμε στην κουλτούρα του «και…και» π.χ. και μακριά μαλλιά και μουστάκι. Η κοινωνία διαμορφώνει την κουλτούρα στα επαγγέλματα και όχι το αντίστροφο.

 

Δηλαδή, ο μπαρμπέρης δεν διαμορφώνει κουλτούρα;

O μπαρμπέρης επιτελεί μια προσωπική υπηρεσία. Διαχρονικά ενώνει τα διαφορετικά ρεύματα και τις κουλτούρες, έχει μια κοινωνική αξία χωρίς να αναλώνεται αποκλειστικά στο ρόλο του εμπόρου.

 

Πες μου για την κοινωνική αξία του μπαρμπέρη

Η αξία του μπαρμπέρη, δυστυχώς, δεν έχει μελετηθεί επαρκώς, γιατί κανένας μας δεν έχει αναζητήσει το “γιατί”, δηλαδή την φιλοσοφία της ύπαρξης μας. Οι περισσότεροι μπαρμπέρηδες απλά έχουν την νοοτροπία “κοιτάζω τον πατέρα μου” ή “κοιτάζω τον δάσκαλο”, μαθαίνω και πιάνω ψαλίδια και χτένες. ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΕΤΣΙ. Αυτή δεν είναι μια επαρκής εξήγηση.

Εμείς οι μπαρμπέρηδες είμαστε «κοινωνικά απαραίτητοι». Αυτή την αξία δυστυχώς την αγνοούμε. Όσο υπάρχει άνθρωπος στη γη, θα υπάρχει ανάγκη να κόβουμε μαλλιά και μούσια. Όσο υπάρχουν θρησκευτικές και κοινωνικές εκδηλώσεις, π.χ. βάπτιση, αρραβώνας, γάμος, συνέδρια, επαγγελματικές συναντήσεις, προσέγγιση στο γυναικείο φύλλο κ.α., θα είμαστε εκεί. Έχουμε μια εξαιρετική μοναδικότητα. Δεν υπάρχει κοινωνία χωρίς μαλλιά. Είμαστε ανθρωπιστές όπως οι γιατροί. Είμαστε τεχνίτες, όπως οι γλύπτες που σφυρηλατούν την πέτρα. Είμαστε όργανα.

 

30 χρόνια είστε στο επάγγελμα και τα τελευταία 7 χρόνια έχετε επίσης αφιερωθεί στην διαρκή επαγγελματική κατάρτιση των μπαρμπέρηδων. Πως το barbering γίνεται “business” και καταξίωση;

Όπως σε όλες τις βιομηχανίες, έτσι και στο barbering, υπάρχει η αντίληψη ότι είμαι επιτυχημένος όταν το μαγαζί μου και οι υπηρεσίες μου έχουν ευρύ και διαρκές κοινωνικό και οικονομικό αντίκτυπο. Δεν συμμερίζομαι πλήρως αυτή την αντίληψη. Στα σεμινάριά μου, για εμένα “business” είναι όταν ο μαθητής θα μάθει και δεν θα με έχει πλέον ανάγκη. Η προσωπική μου αντίληψη περί καταξίωσης ερείδεται στην διδαχή της υπευθυνότητας και τη διατήρησης της ταυτότητάς μας. Συχνά οι διαγωνισμοί και οι μπαρμπερομαχίες παίρνουν διαστάσεις show και οι συνάδελφοι που κάνουν τους κριτές γίνονται μέρος αυτού του show. Δεν γίνεσαι κριτής για να κρίνεις, γίνεσαι κριτής για να εκπαιδεύσεις.

 

Μίλησέ μου για την ταυτότητα του μπαρμπέρη.

Η ταυτότητα του μπαρμπέρη δεν είναι εγωκεντρική. Δεν είμαστε εμείς οι “star”. Είμαστε το μέσον, όχι το τέλος, ο προορισμός. Ο μπαρμπέρης οφείλει να είναι ταπεινός και να ακούει: αυτή είναι η ταυτότητα και η κοινωνική μας αξία. Οφείλουμε να είμαστε ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟΙ, ΣΥΝΕΠΕΙΣ και ΑΡΜΟΝΙΚΟΙ. Το στυλ μας μπορεί να μην αρέσει σε όλους αλλά οφείλουμε να ζούμε με συνέπεια και σε αρμονία με την κοινωνία. Στα σεμινάριά μου διδάσκω την ταυτότητα του μπαρμπέρη με βάση τα κάτωθι αξιώματα που συνοψίζονται στην ιδέα ΙDS (“TΔE”):

 

  1. Identità (“Ταυτότητα»)
  2. Diversità («Διαφορετικότητα»)
  3. Specificità («Ειδικότητα»)

Ονειρεύομαι και μάχομαι για μια γενεά μπαρμπέρηδων που θα συνειδητοποιήσει αυτή την ιδέα και επαναλαμβάνω, θα ενστερνιστεί τον ρόλο του ως «όργανο» και «εργαλείο».

 

Αυτή η ιδέα όμως θα καταφέρει να επαναπροσδιορίσει ουσιαστικά την αντίληψη για το ρόλο του μπαρμπέρη;

Όπως κάθε ιδέα, όπως κάθε φαινόμενο, αυτό που θα συμβεί και με τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου του μπαρμπέρη είναι ότι θα λύσει χρόνια θέματα, θα δημιουργήσει όμως και απορίες. Ωστόσο, η φύση του επαγγέλματός μας είναι απλή: ένας πελάτης, μια καρέκλα, μια περιποίηση. Θα επαναλάβω ότι δεν κάνουμε ένα επάγγελμα για να γίνουμε Ωνάσηδες. Είμαστε επάγγελμα της ευημερίας, όχι της οικονομικής, της κοινωνικής. Αυτό είναι το περιεχόμενο του επαγγέλματός μας.

 

Ποιον Ιταλό ξεχωρίζετε για το στυλ του;

Για το στυλ του ξεχωρίζω τον φιλόσοφο Σωκράτη. Και αυτός ήταν Έλληνας, όχι Ιταλός. Ενδεδυμένος με τον απλό χιτώνα του, έκανε ερωτήσεις, σκεπτόταν. Αυτό ορίζω σαν κομψότητα («eleganza»). Συνειρμικά στα ιταλικά η eleganza προέρχεται από το ρήμα elegere (“εκλέγω/ επιλέγω»).

Aνάλυσέ μας λίγο αυτή την ιδέα σου για την κομψότητα.

Η κομψότητα είναι η ομορφιά σκέψης και το πνευματικό μας κοστούμι. Εμείς οι μπαρμπέρηδες μπορεί να είμαστε το εργαλείο και οι υπηρέτες της ομορφιάς, ωστόσο γεννιόμαστε και εξελισσόμαστε με ελεύθερη σκέψη. Συνεπώς, όπως και κάθε άνθρωπος, είμαστε εξαιρετικοί άνθρωποι, μοναδικοί.

Written by The B. Magazine