Interview: THE PALL MALL BARBERS

Τι είναι αυτό που μετράει στην επιτυχή επιχειρηματικότητα: η στρατηγική, το marketing, οι εξωτερικoί επενδυτές; O Richard Marshall είναι κάθετος: «Τίποτε απ’όλα αυτά. H επιχειρηματικότητα χρειάζεται προσωπικότητες 360 μοιρών».
Από τον Dandy Counsel
Ο Dandy Counsel συζητά με τον Richard Marshall, Διευθύνοντα Σύμβουλο της πιο επιτυχημένης και ιστορικής αλυσίδας μπαρμπέρικων (έτος ίδρυσης 1896), την Pall Mall Barbers, θέματα επιχειρηματικότητας στην βιομηχανία του barbering. Ο Richard ξεκίνησε από τις εργατικές κατοικίες του Bedford και κυνηγώντας το όνειρό του κατάφερε να ανέλθει στο πόστο του Διευθύνοντος Συμβούλου και επικεφαλής επιχειρηματικού σχεδιασμού στα σαλονάτα μπαρμπέρικα του Λονδίνου.
“Το μπαρμπέρικο πρέπει να διευθύνεται από μπαρμπέρηδες. Και η επιτυχία έγκειται στο να διαγωνίζεσαι με τον εαυτό σου στο να γίνεις καλύτερος, και όχι με τρίτους.”
Richard πόσα χρόνια είσαι στη βιομηχανία του barbering; Tι θυμάσαι από τον εαυτό σας όταν ξεκίνησες ως μπαρμπέρης;
Είμαι στο χώρο του barbering εδώ και 30 ολόκληρα χρόνια. Ξεκίνησα στα 12 μου σε ένα μπαρμπέρικο στο Bedford και σφουγγάριζα πατώματα για ένα χαρτζιλίκι. Στο ίδιο μπαρμπέρικο δούλευε και η αδερφή μου στην υποδοχή. Στο σχολείο ήμουν πολύ κακός μαθητής και έτσι αποφάσισα στα 15 μου ότι η ακαδημαϊκή καριέρα δεν ήταν για εμένα. Ήταν η ίδια εποχή που εγγράφηκα στο κολέγιο με κατεύθυνση κομμωτικής. Ξεκίνησα αρχικά να κουρεύω τους φίλους μου και στη συνέχεια ήρθαν και οι διακρίσεις σε εθνικό επίπεδο τα έτη 1992 και 1993. Εκεί ήξερα πλέον ότι ο χώρος αυτός ήταν για εμένα και δεν υπήρχε επιστροφή.
Από το σάρωμα του πατώματος στο μπαρμπέρικο του Bedford, πέρασες στο σάρωμα των διακρίσεων και των βραβείων. Tι αγαπάς περισσότερο στο barbering; Tι σημαίνει το επάγγελμα του μπαρμπέρη για εσένα;
Αυτό που αγαπάω περισσότερο είναι η δικτύωση, οι φιλίες, η σκληρή δουλειά και το ότι κάνω τους ανθρώπους να αισθάνονται καλύτερα. Είναι πολύ απλά οι στιγμές που περνάς με τους ανθρώπους. Το επάγγελμα αυτό σημαίνει δημιουργικότητα.
Πως σου ήρθε η ιδέα να ξεκινήσεις την επιχείρηση barbering; Ποια ήταν η αποστολή σου στην αρχή;
Θεωρώ ότι είχα έμφυτη την επιχειρηματικότητα. Από την εφηβική μου ηλικία. Τότε βέβαια κανείς δεν με έπαιρνε στα σοβαρά γιατί ήμουν άπειρος. Να σου πω την αλήθεια, ούτε εγώ γνώριζα ακριβώς τι ήθελα να κάνω. Ωστόσο, θεωρώ ότι η επιχειρηματικότητα κακώς στις ημέρες μας ταυτίζεται με αυστηρό στρατηγικό σχεδιασμό και τεχνοκρατική αντίληψη. Χρειάζεται προσωπικότητα και όνειρα. Ξεκίνησα λοιπόν, για το Λονδίνο με μία αποστολή: ήθελα να γράψω την προσωπική μου ιστορία στο χώρο του barbering και να αφήσω μια παρακαταθήκη. Σήμερα η αποστολή παραμένει η ίδια όχι μόνο στο Ηνωμένο Βασίλειο, αλλά και στο σχεδιασμό μας για εξάπλωση εκτός της χώρας: προσεκτική και ελεγχόμενη εξάπλωση της επιχείρισης μέσω της προόδου της ομάδας των Pall Mall Barbers. Oρίζουμε εσωτερικά τους στόχους μας, κοιτάζουμε τα σχέδιά μας και προχωράμε. Δεν έχουμε ανοιχτεί σε κεφαλαιούχους και επενδυτές εκτός του χώρου, διότι θεωρώ ότι έτσι η επιχείριση μας θα γινόταν εύθραυστη και βορρά σε αετονύχηδες οικονομολόγους.
Tι υπηρεσίες και προιόντα προσφέρουν οι Pall Mall Barbers;
Έχουμε σαν βάση μας τις παραδοσιακές υπηρεσίες βρετανικού ξυρίσματος με φαλτσέτα, κουρέματος, περιποίησης γενειάδας και μουστακιού και όλα τα προϊόντα μας που φέρνουν το brand της Pall Mall Barbers αφορούν στις υπηρεσίες αυτές και χωρίζονται σε σειρές με 1-3 ή 1-5 στάδια.
Πως διαφημίζεις την επιχείρησή σου;
Η καλύτερη διαφήμιση είναι το «στόμα με στόμα» (word of mouth). Οι καλύτερες στρατηγικές μάρκετινγκ, ή διαχείρισης brand, ή τα κοινωνικά δίκτυα, δεν μπορούν να υπερθεματίσουν την ικανοποίηση του πελάτη και την δημιουργία σταθερής βάσης πελατείας, η οποία είναι και η καλύτερη διαφήμιση.
Ποιο είναι το success story των “Pall Mall Barbers”; Ποια είναι η συνταγή επιτυχίας; Tι είναι μοναδικό στην επιτυχία σου;
Το success story των Pall Mall Barbers είναι η σταθερή προσφορά υπηρεσιών ομορφιάς στον άνδρα. Αυτό ήταν το σκεπτικό όταν άνοιξε το πρώτο μπαρμπέρικο στην Trafalgar Square 121 χρόνια πριν και το ίδιο παραμένει έως σήμερα. Προσωπικά, αν και πλεόν χειρίζομαι το εμπορικό κομμάτι της επιχείρισης, όταν βρίσκομαι σε κάποιο από τα μπαρμπέρικά μας, και το πάτωμα θα σκουπίσω και θα ζεστάνω πετσέτες και θα πιάσω τη φαλτσέτα αν χρειαστεί. Βρίσκομαι 12 χρόνια στο τιμόνι της αλυσίδας και μπορώ να σε διαβεβαιώσω ότι θεωρώ τον εαυτό μου «μπαρμπέρη» στο επάγγελμα και όχι επιχειρηματία. Το μπαρμπέρικο πρέπει να διευθύνεται από μπαρμπέρηδες. Και η επιτυχία έγκειται στο να διαγωνίζεσαι με τον εαυτό σου στο να γίνεις καλύτερος, και όχι με τρίτους.
Ποιες είναι οι ευθύνες σου ως Διευθύνοντος Συμβούλου;
Οι ευθύνες μου συνίστανται στην διαχείριση των 5 υπαρχόντων μπαρμπέρικων. Αυτή την εποχή και για τους επόμενους 5 μήνες ασχολούμαι με το άνοιγμα 3 μπαρμπέρικων στο Λονδίνο και με τα μελλοντικά σχέδια επέκτασης σε Δανία και Σουηδία.
Πως επιλέγεις τις τοποθεσίες των “Pall Mall Barbers”;
Οι τοποθεσίες επιλέγονται όπως ακριβώς στο επιτραπέζιο παιχνίδι της Monopoly. Κοιτάζουμε περιοχές που μπορούν να προσδώσουν αξία στο brand της επιχείρισης και όχι περιοχές που απλά χαρακτηρίζονται ή αποχαρακτηρίζονται ως επενδυτικά υποσχόμενες από οικονομολόγους.
Πως επιλέγεις τους μπαρμπέρηδες;
Με τη μέθοδο του φίλτρου. Επιλέγω τους υποψηφίους που έχουν μια σφαιρική προσωπικότητα, δηλ. επαγγελματική συμπεριφορά, καλή διαγωγή και τεχνικές ικανότητες. Δεν είναι ανάγκη να είναι τέλειοι σε όλα, εμείς είμαστε εδώ για να βοηθήσουμε. Θέλω μπαρμπέρηδες με ικανότητες 360 μοιρών, δηλαδή να αντιλαμβάνονται το χωροχρόνο του μπαρμπέρικου και να κάνουν επισταμένη περιστροφή γύρω από την ποιότητα της δουλειάς τους, τις σχέσεις τους με τους πελάτες και τα όνειρά τους για προκοπή. Μόνο η τεχνική ικανότητα δεν πηγαίνει κάποιον μπροστά, ούτε εγγυάται επιχειρηματική πρόοδο.
Ποια είναι η συμβουλή σου στους Έλληνες μπαρμπέρηδες;
Κοιτάξτε πέρα από ένα κούρεμα. Ενσκήψτε στο ταξίδι του πελάτη στο χώρο της ομορφιάς. Αν θέλετε να προκόψετε επιχειρηματικά, χρειάζεστε όνειρα και δύναμη να χτίσετε γύρω από αυτά.