Ο μπαρμπέρης του μέλλοντος ”βασιλεύει” στο 1928

Tα τελευταία πέντε χρόνια οι τάσεις στο barbershop στην Ελλάδα, ξεκινάνε από έναν άνθρωπο. Όλοι ξέρουν πως αν θέλουν να μεταφερθούν με χρονοκάψουλα στην εποχή της υπέρτατης κομψότητας, πρέπει να περάσουν από το Barbershop Έν Αθήναις 1928 και από τα χέρια του Βασίλη Μοναστηρλή.

 

Από την Ελένη Ρεζοπούλου

Photo: Βασίλης Παπουτσάς

Πώς ξεκίνησε η αγάπη για τη τέχνη του μπαρμπέρη;

«Η αγάπη μάλλον ξεκίνησε από μικρή ηλικία, όταν η μητέρα μου με πήγαινε στο κουρείο. Ήθελα να με κουρεύει ο κουρέας που έπαιζε ασταμάτητα το ψαλίδι στα δάχτυλά του. Θυμάμαι ότι τα άλλα παιδιά το φοβόντουσαν αυτό, ενώ εμένα οι άλλοι κουρείς δεν μου άρεσαν, ήθελα μόνο αυτόν να με κουρεύει. Έτσι, μεγαλώνοντας, πήγα σε μια κρατική σχολή κομμωτικής. Καταλαβαίνοντας όμως πως αυτό δεν ήταν αρκετό, πήγα και σε δεύτερη. Μετά τις σχολές, άρχισα να δουλεύω σε κομμωτήρια, αλλά αποφάσισα σύντομα να ασχοληθώ με το ανδρικό κούρεμα, το οποίο δεν έχριζε της προσοχής που έπρεπε. Πλέον, ασχολούμαι με την τέχνη 14 χρόνια». Η τέχνη του μπαρμπέρη, μαθαίνεται στις σχολές; Δεν είναι περισσότερο φιλοσοφία; «Η αλήθεια είναι ότι πέρασα διόμιση χρόνια δίπλα σε έναν παλαιό κουρέα στο ‘Ιλιον, ο οποίος μου έμαθε όλα τα μυστικά του ξυρίσματος, αλλά και του ανδρικού κεφαλιού· φύτρες, νεύρα, χτένα – ψαλίδι, ασύμμετρα μέρη και τα λοιπά. To barbering μόλις είχε αρχίσει ως ιδέα, μια αχνή ιδέα, αλλά δεν το είχα καταλάβει ακόμα. Ήρθε πολύ αργότερα, περίπου μετά την ενασχόληση μου με τη τηλεόραση και τις γνωριμίες με αρκετούς ανθρώπους του καλλιτεχνικού χώρου».

Πώς προέκυψαν αυτές οι συναναστροφές και με ποιο τρόπο σας βοήθησαν;

«Τότε, πρόσφερα τις υπηρεσίες μου σε μουσικά βιντεοκλίπ, διαφημιστικά, αλλά και στην εκπαίδευση στυλιστών για μία σχολή styling. Το 2005, μια φίλη στυλίστρια και συνεργάτης σε γυρίσματα διαφημιστικών, η Ευγενία Ζίνδρου, μου πρότεινε να αναλάβω στο Τμήμα Styling & Special Effects του Fame Studio του ANT1, τη διδασκαλία ενός μαθήματος που αφορούσε την τέχνη της κομμωτικής. Έτσι, μετά από ατελείωτο ψάξιμο στη διεθνή βιβλιογραφία, μετά από κουρέματα και πειράματα σε μοντέλα και μετά από μελέτη της ιστορία της τέχνης των μαλ λιών τα τελευταία 5000 χρόνια, κατάλαβα την απίστευτη μυσταγωγία και προϊστορία που περιλάμβανε η ανδρική περιποίηση ανά τους αιώνες. Η ιδέα ενός καθαρά ανδρικού χώρου μόλις είχε γεννηθεί».

Κι ερχόμαστε πριν από πεντέμιση χρόνια, όταν αποφασίσατε να ανοίξετε το δικό σας μπαρμπέρικο. Πώς πάρθηκε η απόφαση εν μέσω οικονομικής κρίσης;

«Δεν το σκέφτηκα πολύ. Έπρεπε να γίνει. Έβλεπα ότι όλο αυτή η κατάσταση με τα κομμωτήρια είχε κουράσει τους άνδρες. Σιγά σιγά άρχισαν να ψάχνουν κάτι πιο αυθεντικό, κάτι πιο εξειδικευμένο. Μετά, όλα έγιναν αστραπιαία, βρήκα τον χώρο, τις αντίκες μου, τα πάντα»

Ο χώρος σας θα μπορούσε να είναι μουσείο για μπαρμπέρηδες. Ποια είναι τα αγαπημένα σας κομμάτια;

«Στο χώρο υπάρχουν περίπου 800 αντικείμενα από το 1880 έως και το 1960. Η συλλογή περιλαμβάνει μεταλλικά shave sticks της Colgate του 1908, οχτώ διαφορετικής λειτουργίας συσκευές ακονίσματος ξυραφιών, το πρώτο πιστολάκι χειρός του 1952, μια συσκευή μπουκλαρίσματος μουστακιού του 1880, το πρώτο σετ περμανάντ του 1903, μια συσκευή μασάζ που την τοποθετούσες στο χέρι κι άλλα πολλά. Και, φυσικά, το ποδήλατο-κουρείο του 1900, το οποίο το βρήκαμε σε ένα χωριό της Κάτω Ιταλίας. Το είχε ένας Ιταλός κουρέας και πήγαινε από χωριό σε χωριό για να κουρεύει. Επίσης, η Terminal barber chair της εταιρείας Koken. Η καρέκλα αυτή είχε γίνει ειδική παραγγελία το 1930 από μια αλυσίδα κουρείων που άνοιγαν καταστήματα μέσα στους σταθμούς των τρένων. Η δική μας είναι μια από τις τέσσερις, με μαύρη πορσελάνη, που είχε παραγγείλει το κουρείο για το head store της στο Madison square Garden».

“Ως παιδί, όταν η μητέρα μου με πήγαινε στο κουρείο, ήθελα να με κουρεύει ο κουρέας που έπαιζε ασταμάτητα το ψαλίδι στα δάχτυλά του.”

 

Πρότυπα έχετε;

«Σαν προσωπικότητες θαυμάζω ανθρώπους που τους βλέπω να δουλεύουν και να μοχθούν προσπαθώντας συνέχεια για κάτι καλύτερο. Θα πω για τους γονείς μου, που μας μεγάλωσαν με όλες τις δυσκολίες των δεκαετιών του 1980 και 1990. Θυμά μαι τον διπλανό γείτονα, ο οποίος είχε τρία παιδιά, πάντα δούλευε μέρα νύχτα, αλλά πάντα χαμογελούσε και είχε χρόνο να μας πειράξει όταν μικρά παίζαμε στους δρόμους. Τα φρού-φρού και το «σπρώξιμο» μέσω marketing δεν μου λένε απολύτως τίποτα και να ξέρετε ότι οι πελάτες τα καταλαβαίνουν αυτά. Η ιστορία του Paul Mitchel μου έκανε μεγάλη εντύπωση, καθώς δημιούργησε από το μηδέν έναν κολοσσό».

Είστε ο πρώτος Έλληνας ο οποίος έχει υπογράψει συμβόλαιο με πολυεθνική εταιρεία ως Barber Ambassador της Ελλάδας, για την Schwarzkopf Professional. Πως προέκυψε αυτή η συνεργασία;

«Η Schwarzkopf Professional ήθελε κάποιον έμπειρο πάνω στο barbering, που θα μπορούσε να συνδυάσει την προώθηση των προϊόντων της με το tutorial σε τάσεις μόδας που επικρατούν στην αγορά, στο ανδρικό κούρεμα και ξύρισμα. Αυτό το έμαθε ένας συνεργάτης της εταιρίας και συνάδελφος, ο Χρίστος Μιχαηλίδης, ο οποίος παρακολουθεί πολύ στενά όλο τον κλάδο. Με είχε δει αρκετό καιρό και ήταν εκείνος που με πρότεινε».

Τα τελευταία δύο χρόνια δραστηριοποιήστε με την εταιρεία ανδρικών προϊόντων MANDEKA. Θέλετε να μας ενη μερώσετε σχετικώς;

«Είμαι πολύ υπερήφανος, καθώς μιλάμε για μια εταιρεία με γκάμα προϊόντων εφάμιλλη παγκοσμίων brands. Ως ιδέα ξεκίνησε όταν ακόμη ήμουν στα πρώτα βήματα της καριέρας μου. Πάντα σκεφτόμουν πως θα ήταν ιδανικό να υπάρχει ένα brand που θα μπορείς να χρησιμοποιείς για όλα τα προϊόντα του. Όχι όπως παλιά, που χρησιμοποιούσες το καλύτερο προϊόν από διαφορετικές εταιρίες. Η υλοποίηση της ιδέας ξεκίνησε το 2012, όταν άρχισα να παραγγέλνω πομάδες από μία ξένη εταιρία. Τότε, απέκτησα στενή σχέση με έναν από τους υπεύθυνους πωλήσεων, ο οποίος ήταν και ο εμπνευστής των περισσότερων προϊόντων και gadgets του συγκεκριμένου brand. Όταν αποχώρησε από την εταιρεία αυτή, του πρότεινα να φτιάξουμε κάτι καινούργιο. Στην ουσία, το αντιπρότεινε ο ένας στον άλλον. Oι ιδέες έπεφταν βροχή κι αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε την Mandeka στην Αγγλία, λόγω του χαρακτήρα της ως διακομιστικό κέντρο της Ευρώπης. Φέτος, έγινε η επανίδρυσή της στην Ελλάδα λόγω Brexit. Μετά από πολλές σκέψεις, πλέον αναπτύσσουμε το δικό μας δίκτυο. Το όνομα της στα αγγλικά σημαίνει «δέκα φορές περισσότερα πράγματα για τον άνδρα” (MAN + DEKA, “deka” είναι ο ελληνικός μετρικός όρος που χρησιμοποιείται στις επιστήμες για να περιγράψει το δεκαπλάσιο). Στα ελληνικά, η “μαντέκα” ήταν ένα κομμάτι χοιρινού λίπους που οι παππούδες μας το είχαν για να μαλακώνουν τα μουστάκια τους και συνήθως την αρωμάτιζαν με λεβάντα ή τριαντάφυλλο».

“Δεν υπάρχει τίποτα που θα με έκανε πιο ευτυχισμένο από το να ξυπνάω το πρωί και να πηγαίνω στο κουρείο”

Πώς αισθάνεστε που είστε καταξιωμένος επαγγελματίας και γνωστός σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο;

Δεν με ενδιαφέρουν τόσο πολύ αυτά που αναφέρετε, καθώς σήμερα είσαι, αύριο δεν είσαι. Με ενδιαφέρει κάθε μέρα να δουλεύω σκληρά και να προσπαθώ για το καλύτερο. Θέλω να κάνω πρωτοποριακά πράγματα, με ουσία. Με αυτόν τον τρόπο μεγάλωσα και με τον ίδιο πορεύομαι στη ζωή μου.

Γιατί πιστεύετε ότι τα MANDEKA ξεχωρίζουν από τα υπόλοιπα ανδρικά προϊόντα της αγοράς;

«Ξεχωρίζουν γιατί έχουν δημιουργηθεί από δύο ανθρώπους που ξέρουν απόλυτα τι χρειάζεται ο τεχνίτης-μπαρμπέρης ή ο άνδρας-πελάτης και όχι από κάποιους που είδαν έλλειψη στην αγορά ή ευκαιρία κέρδους. Ο ένας, με τα 14 χρόνια εμπειρίας του σε μαλλιά-γένια και με χρήση εκατοντάδων προϊόντων και ο άλλος από την γνώση της παγκόσμιας αγοράς και του marketing.

*Ο Βασίλης Μοναστηρλής προτίμησε να φωτογραφηθεί σε σημεία της πόλης και όχι στο κουρείο του, πολύ απλά γιατί –όπως λέει ο ίδιος– «όποιος θέλει να δει το Εν Αθήναις 1928, ας έρθει να τα δει από κοντά κι αφού μιλήσουμε και γνωριστούμε, θα του προσφέρουμε όσο καλύτερα γίνεται τις μπαρμπέρικες υπηρεσίες μας».

Ποια είναι η μεγαλύτερη ανταμοιβή που σας έχει δώσει το barbering;

«Δεν υπάρχει τίποτα που θα με έκανε πιο ευτυχισμένο από το να ξυπνάω το πρωί και να πηγαίνω στο κουρείο. Και ξέρετε κάτι; Δεν είναι μόνο τα βαθιά ξυρίσματα, τα πολύ ωραία κουρέματα, ή οι μακριές γενειάδες. Είναι όλα. Eίναι, για παράδειγμα, οι φίλοι (πλέον) που έρχονται από όλα τα σημεία της πόλης αλλά και εκτός αυτής, που κάθονται δυο-τρεις ώρες και συζητάμε, γελάμε, τους κερνάμε καφέ, ή ακόμα κάτι πιο μοναδικό: πριν έρθουν, σε παίρνουν εκείνοι στο τηλέφωνο και σε ρωτάνε αν θέλεις να σου φέρουν κάτι! Αυτό δείχνει ότι σε αγαπούν κι αυτοί».

INFO: Το «Εν Αθήναις 1928» του Βασίλη Μοναστηρλή βρίσκεται εντός της στοάς Θεοφυλάτου, Σοφοκλέους 5, Αθήνα. Τηλ: 2103220070, 6985876606

Written by The B.Mag