BARBER TALK: Η Τέχνη της καλής Συζήτησης

Η καλή συζήτηση είναι ένα εργαλείο που ειδικά εσύ, που είσαι μπαρμπέρης, πρέπει να το έχεις στο τσεπάκι σου. Εκεί, δίπλα στο ψαλίδι σου. 

Σίγουρα έχεις συναντήσει ανθρώπους με τους οποίους χαίρεσαι να συζητάς. Τέτοιοι τύποι κατέχουν την τέχνη της καλής συζήτησης, μια ικανότητα ιδιαίτερα χρήσιμη όχι μόνο πάνω στην δουλειά, αλλά και στη ζωή. Μπορεί αυτοί οι άνθρωποι να είναι προικισμένοι με μια «χρυσή γλώσσα», όμως αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορείς να την αποκτήσεις και εσύ, ή τουλάχιστον, να μάθεις πως να κάνεις ευχάριστες συζητήσεις με τους επισκέπτες στο μπαρμπέρικο σου. Αν οι υπηρεσίες σου αποτελούν έναν λόγο για να σε επισκεφτούν ξανά, τότε η καλή συζήτηση θα είναι ένας λόγος παραπάνω.

 

Ο νο.1 Κανόνας της συζήτησης είναι να είσαι ο εαυτός σου

Η συζήτηση είναι στην πραγματικότητα απλή υπόθεση μόλις κατανοήσεις τους βασικούς κανόνες της. Από εκεί και μετά, αφήνεις τα πράγματα να κινηθούν φυσικά. Λένε ότι η πρώτη εντύπωση είναι και η πιο σημαντική, κάτι που ισχύει όσο και να μην θέλουμε να το παραδεχτούμε. Μην προσπαθείς να δείξεις κάτι που δεν είσαι. Συζήτησε με άνεση και αν δεν γνωρίζεις για κάποιο θέμα, δεν χρειάζεται να νιώσεις μειονεκτικά – όσο ζεις, μαθαίνεις! Ο χρυσός κανόνας είναι αυτός και είναι πολύ απλός: πρέπει να είσαι ο εαυτός σου, γιατί τα προσωπεία πάντα πέφτουν.

 

OI 5 ΧΡΥΣΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ

  1. Άκου περισσότερο και μίλα λιγότερο

Εδώ έχει άμεση εφαρμογή η σοφή ρήση «πρώτα να ακούς και μετά να μιλάς». Περιέργως, το να ακούς περισσότερο και να μιλάς λιγότερο είναι το κλειδί για να πετύχεις μια καλή συζήτηση. Κανείς δεν γουστάρει τους φλύαρους τύπους, ή εκείνους που αγνοούν το περιεχόμενο της συζήτησης. Κάνε στους πελάτες σου ερωτήσεις που δείχνουν ότι νοιάζεσαι. Ρώτα τους ποια είναι η πιο δύσκολη φάση στην δουλειά τους, ή πως βλέπουν το μέλλον τους, ρώτα τους για τα σχέδια τους για το σαββατοκύριακο. Στην συνέχεια, κάνε συνοδευτικές ερωτήσεις πάνω σε ό,τι έχει ειπωθεί. Ο πιο καλός τρόπος για να ξεκινήσεις μια συζήτηση, είναι να είσαι αυθεντικός. Μην κάνεις ερωτήσεις, απλώς και μόνο για τις κάνεις.

 

  1. Βρες τα θέματα της συζήτησης

Όταν σε επισκέπτονται πελάτες για δεύτερη φορά, τότε ήδη γνωρίζεις κάποια πράγματα για αυτούς με τα οποία μπορείς να ξεκινήσεις μια συζήτηση. Από εκεί και ύστερα θα προκύπτουν νέες πληροφορίες, οι οποίες θα κάνουν την συζήτηση ακόμα πιο εύκολη. Επιπλέον, αν την πρώτη φορά σου αποκάλυψαν κάποιο πρόβλημα που αντιμετώπιζαν εκείνο τον καιρό, τότε το να ρωτήσεις διακριτικά πως εξελίχθηκε θα τους δείξει ότι έδωσες βάση.

 

  1. Να γνωρίζεις που και πως μιλάς

Δεν γίνεται να συζητάμε με όλους τους ανθρώπους για τα ίδια πράγματα, καθώς δεν έχουμε όλοι τα ίδια ενδιαφέροντα και τις ίδιες απόψεις. Αλλιώς μιλάς στην παρέα σου που την γνωρίζεις χρόνια, όπου θα συζητήσετε για το τελευταίο ματς ενώ τρώτε σουβλάκια και εντελώς διαφορετικά θα συζητήσεις με τον πελάτη που δεν του αρέσει το ποδόσφαιρο και είναι, γιατί όχι, vegan. Αυτή είναι μια πτυχή που κρύβεται στην τέχνη της καλής συζήτησης: να μπορείς να συζητήσεις με οποιονδήποτε τύπο ανθρώπου. Αν δεν γνωρίζεις πληροφορίες για διάφορα ζητήματα, δεν πειράζει. Το θετικό με την συζήτηση, εκτός από την ανταλλαγή απόψεων, είναι ότι μαθαίνεις νέα πράγματα, άρα οφείλεις να είσαι και ανοιχτόμυαλος. Αυτό που πρέπει να κάνεις στην συνέχεια είναι να ψάξεις και να ενημερωθείς για ό,τι καινούργιο έμαθες.

 

  1. Περίμενε την σειρά σου

Εδώ δεν χωράνε μονόλογοι. Η συζήτηση είναι σπορ δυο ατόμων και άνω και κάθε πρόσωπο πρέπει να περιμένει την σειρά του για να μιλήσει, ειδάλλως η συζήτηση σκοτώνεται. Αν παρατηρήσεις ότι μιλάς και περνούν αρκετά λεπτά δίχως ερωτήσεις και σχόλια, τότε αυτό σημαίνει ότι έχεις μονοπωλήσει την συζήτηση και ότι έχει έρθει η σειρά κάποιου άλλου να μιλήσει. Σε αυτή την περίπτωση η καλύτερη τεχνική δεν είναι να σιωπήσεις, αλλά να «κάνεις πάσα» στον συνομιλητή σου για να εκφέρει και εκείνος την άποψη ή τον σχολιασμό του.

 

  1. Σκέψου πριν μιλήσεις

Είναι πολλές οι παρεξηγήσεις που προκύπτουν από τον «χείμαρρο» του λόγου, ειδικά όταν δεν σκέφτεσαι που θα καταλήξει ο ειρμός σου. Ένα λεπτό ζήτημα, που γνωρίζεις ότι δεν θα θίξει τον πελάτη που κουρεύεις την δεδομένη στιγμή, μπορεί να προσβάλλει τον πελάτη που κάθεται από πίσω σου, στην αναμονή. Για αυτό προσπάθησε να μειώσεις τους χαρακτηρισμούς σου και να είσαι όσο πιο διπλωμάτης γίνεται.

 

ΤΑ ΛΑΘΗ ΤΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ

  1. Μην διακόπτεις

Μια κακιά συνήθεια η οποία αποκομίζει και κακές εντυπώσεις. Υπάρχουν δυο τρόποι που συνήθως γίνεται η διακοπή μια συζήτησης. Ο πρώτος και ο πιο συνηθισμένος, είναι να διακόπτεις τον συνομιλητή ενώ μιλάει, ακριβώς στην μέση μιας πρότασης. Ο δεύτερος τρόπος διακοπής είναι έμμεσος, καθώς εκεί «κλέβεις» από τον συνομιλητή σου την σειρά, χρησιμοποιώντας εκφράσεις όπως «αυτό μου θυμίζει τότε που…», ή «Επίσης, εγώ γνωρίζω…». Όταν διακόπτεις τον ειρμό του άλλου με σκοπό να στείλεις την συζήτηση στον πάτο, ή για να τραβήξεις το ενδιαφέρον πάνω σου, τότε είναι επόμενο να σε περάσουν για αγενή, ή και χειρότερα. Αν τύχει να διακόψουν εσένα, τότε η πιο ευγενική κίνηση που μπορείς να κάνεις είναι και η δύσκολη: σταμάτα να μιλάς. Μην προσπαθήσεις να τελειώσεις την ιστορία, εκτός κι αν κάποιος στο ζητήσει.

 

  1. Σε ομαδικές συζητήσεις μην μιλάς μόνο σε ένα άτομο

Μια συζήτηση μπορεί να εξελιχθεί σε ομαδική πολύ γρήγορα μέσα σε ένα κουρείο. Για αυτό, είναι δική σου δουλειά να αναλάβεις να «ανοίξεις» το θέμα όσο περισσότερο γίνεται, έτσι ώστε να μπορούν να συμμετέχουν όλοι, ή τουλάχιστον όσοι δείχνουν ενδιαφέρον. Αν βλέπεις ότι η συζήτηση διαρκεί ώρα και ότι υπάρχουν άτομα τα οποία δείχνουν να βαριούνται, τότε πέταξε τους το μπαλάκι έτσι ώστε να αλλάξεις το θέμα και να μην βαλτώσει το ωραίο κλίμα.

 

  1. Μην τα αποκαλύπτεις όλα

Αλλά και να μην γίνεσαι αδιάκριτος. Υπάρχουν άνθρωποι οι οποίοι μέσα σε μερικά λεπτά μπορούν να σου πουν γιατί τους παράτησε η δικιά τους, πόσα χρωστάνε στη τράπεζα, ότι τσακώθηκαν με το αφεντικό τους και τί έφαγαν το μεσημέρι. Μην είσαι τέτοιος. Μερικές φορές είναι καλύτερο να τους αφήνεις με την απορία. Η ιδιωτικότητα ισχύει και για τους πελάτες που έχεις μπροστά σου. Μη γίνεις ποτέ αδιάκριτος και μη σκαλίζεις για να μάθεις όσα περισσότερα μπορείς, καθώς ο συνομιλητής σου θα το αντιληφθεί. Για να αποφύγεις τέτοιες παρεξηγήσεις, πρώτα πρέπει ο ίδιος να προσφέρεις στο τραπέζι μια προσωπική πληροφορία, ή εμπειρία. Αν προσφέρει και ο συνομιλητής σου την δική του, τότε είστε καλά. Αν δεν το κάνει, απλά άλλαξε θέμα.

 

  1. Αυτό που δεν πρέπει να πεις

«Βαρέθηκες ε;». Μια ερώτηση που θα φέρει τον συνομιλητή σου σε πολύ δύσκολη θέση. Τι νομίζεις, ότι θα σου απαντήσει, «ναι, σε βαρέθηκα»;. Αντιθέτως, θα τον αναγκάσεις να νιώσει αμηχανία και να σκαρφιστεί ένα ψέμα. Παρατήρησε την γλώσσα του σώματος του πελάτη σου. Κοίτα το πρόσωπο του. Σε κοιτάει, ή χαζεύει αδιάφορα τα προϊόντα στον πάγκο; Πως είναι η έκφραση του; Αν όσο μιλάς, ο συνομιλητής σου δείχνει να βαριέται, τότε άλλαξε την συζήτηση. Ή ακόμα ίσως είναι καλύτερο να σταματήσεις να μιλάς. Ο άνθρωπος μπορεί να θέλει την ησυχία του.

 

 

Written by The B. Magazine